Reference Sounds Did You Know: geinige weetjes, interessante achtergronden en leuke tips over onze merken, producten, over ons en onze projecten.
De knop
Austin Powers had ‘m. James Bond had er één verstopt in het dashboard van zijn Aston Martin DB5 en Nick & Simon hadden er zelfs een draaiende stoel bij. “De knop” maar waar al deze mannen hem gebruikte om met een niet te missen jetser één functionele reactie op te roepen, heeft Mark Levinson er een heel ander idee bij. Een verhaal over de iconische knop van Mark Levinson…
High End draait om details. Aandacht geven aan ieder element van de keten. Waar de gemiddelde Nutty Professor alleen focus heeft voor de technische schakeling en de boel als een soort omvergewaaide bak spaghetti aan elkaar hangt, hebben de beste ontwerpers oog voor ieder aspect van de beleving. Mark Levinson loopt daarin al 50 jaar voorop. Neem nou de volumeknop. Gewoon een rond ding op het front zou je denken. Nope. Ook daar is meer dan een beetje over nagedacht. Al sinds de introductie van de ML-1 is iedere Mark Levinson gehuld in een zwart chassis met zilvergrijze knoppen. De overgang van de 20-serie zo eind jaren 80 naar de 30-serie van eind jaren 90 markeerde ook de evolutie naar een nieuw industrieel ontwerp. Gevoed door een revolutie in de techniek achter de volumeregelaar waarvan de Mark Levinson No 28 de grondlegger vormde. Waar the good old Mark Levinson modellen – en de competitie nog lang daarna – het signaal nog fysiek door een potmeter perste, brak de No 28 met alle audiowetten door de sturing van de volumeregeling en de eigenlijke signaalaanpassing volledig los van elkaar te trekken. Het muzieksignaal wandelde niet langer door de verlies- en onderhoudsgevoelige potmeter maar door een compleet geoptimaliseerde elektrische schakeling, dicht achter de signaal-ingang die door de draaiknop op het front verteld werd wat hij moest doen. Geen bewegende contacten in de signaalweg dus maar pure solid state elektronica. Sensationeel in uitvoering en klank!
Die doorbraak van een optische ‘rotary encoder’ zoals ze hem in de audio-wandelgangen noemen, gecombineerd met een slim stukje logica die de stappen van de volumeknop vertaalt in elektrische verzwakking binnen het volumeregel circuit, realiseerde een nieuwe mate van precisie. Een klasse die Mark Levinson met de No 38 nog verder aan zou scherpen. Volledig gebalanceerd van opbouw – en dus met 2 volumeregel circuits per kanaal – extreem nauwkeurig en met ongekende kanaal gelijkheid. Maar goed, terug naar “de knop”. Die oude potmeters hadden natuurlijk ook wel iets moois. Het gevoel bij draaien met net dat beetje weerstand gaf wel een bepaald gevoel van degelijkheid. Alsof je een beetje je best moest doen om het volume te mogen veranderen. Een draai aan de gemiddelde rotary encoder voelt een beetje als de klamme hand van je buurvrouw met 7 glazen wijn achter de kiezen, niet bij Mark Levinson. De opbouw van de knop is een huzarenstukje op zich. De mat-zilver aluminium, licht conisch inlopende knop met een curve waar Beyoncé jaloers op mag zijn is volledig hol aan de binnenkant. Hij klemt over een zware messing ring die met zijn centrum precies over de stift van de rotary encoder schuift. De messing ring is aan de zijkant voorzien van boring met een ingeperst stukje rubber dat als vering dient. In die boring huist een stalen kogel die de sierlijke knop van binnenuit onzichtbaar in de houtgreep houdt. Een methode die vanaf dat moment bij iedere Mark Levinson wordt toegepast. Voor de luie zondag is de techniek bovendien voorzien van een afstandsbediening waarbij de versterker de infraroodcommando’s keurig omzet in een wijziging van het volume. Maar goed, een draai aan een Mark Levinson volumeknop voelt toch net even anders. Soepel maar toch solide. Mocht die knop na vele jaren liefkozend draaien dan toch aan onderhoud of een poetsbeurt toe zijn, dan ben je bij ons aan het juiste adres. Voor de ongelukkige knoploze onder ons – ze zijn via onze Mark Levinson dealers te bestellen. Voor hetzelfde geld krijg je er dan een heel apparaat bij!