Ayre Acoustics is anders. Ingenieus, eigenwijs maar vooral heel bijzonder. Waar veel ontwerpen bestaande concepten optimaliseren, zoekt Ariel Brown met zijn team in het schitterende Boulder, Colorado naar nieuwe oplossingen. Innovatieve schakelingen die breken met de compromissen van gangbare technieken. Elke Ayre is volledig gebalanceerd en differentiaal van opbouw, met discrete schakelingen vrij van feedback. In naleving van het ideaal van Charles Hansen, oprichter van Ayre Acoustics zijn ze er bij Ayre van overtuigd dat dit de sleutel is tot optimale klank. Feedback is namelijk het terugvoeren van het uitgangssignaal naar de ingang van de versterkerschakeling om daar vergeleken te worden met het ingangssignaal en eventuele fouten te corrigeren. Alhoewel het onderdrukken van vervorming op deze wijze fantastisch werkt probeert de schakeling iets te corrigeren wat al geweest is. Compleet onnatuurlijk. Het ontwerpen van een audioschakeling zonder feedback vereist kennis en extreme zorg voor elke stap in de keten. Stappen die Ayre Acoustics volledig onder controle heeft dankzij haar discrete en gebalanceerde signaalverwerking en de kern vormen tot Ayre Acoustics magische klank.
Ayre Acoustics is vloeiend, open en transparant met een haast bedwelmende muzikaliteit. De klank laat zich misschien wel het beste vergelijken met die van een buizenversterker met oneindige controle. Het grijpt je en weet muzikale emoties te prikkelen zoals alleen een Ayre dat kan.
VOLLEDIG DISCREET
Elektronica is door de jaren heen steeds compacter geworden. De introductie van steeds kleiner wordende geïntegreerde circuits oftewel IC’s maken enorme technologische sprongen mogelijk. IC’s zijn eigenlijk niets meer als samengeperste elektronische schakelingen rond transistoren, diodes, weerstanden en andere halfgeleiders in een minuscule verpakking. Schakelingen waarbij de fabrikant naar zijn goeddunken keuzes heeft gemaakt over de signaal verwerking. Ook in audioapparatuur komen IC’s veelvuldig aan bod, vooral in de vorm van Op Amps en digitaal signaal verwerkende elementen (DAC’s) maar ook als serie stabilisator in de voeding. Ayre poogt deze geïntegreerde circuits echter zo veel als mogelijk te beperken omdat ze niet afhankelijk willen zijn van de keuzes van de leverancier. Waar mogelijk ontwerpt en bouwt Ayre haar schakelingen zo veel mogelijk zelf uit losse componenten. Alhoewel dit complexer is, meer eisen stelt aan de lay-out van de print en soms meer fysieke ruimte vraagt voor een gegeven oplossing zijn de voordelen vanuit klankmatig perspectief niet te missen. Zo geeft het volledige controle over het klankmatige resultaat, doen de schakelingen altijd precies wat Ayre voor ogen had en, misschien wel het allerbelangrijkste zijn de schakelingen zo altijd vrij van global feedback.
GEBALANCEERDE OPBOUW
Hij prijkt op menig audioapparaat maar wordt maar zelden ten volle benut – de gebalanceerde ofwel XLR aansluiting. De connectie komt eigenlijk overwaaien uit de professionele industrie waar kleine audiosignalen soms wel over tientallen meters kabel worden getransporteerd. In onze audiowereld zijn de afstanden veel korter en de omstandigheden meestal minder vijandig. Toch kunnen we het delicate audiosignaal middels een gebalanceerde verbinding nog ‘schoner’ van bron naar ontvanger brengen. Voor Ayre Acoustics is dit echter pas het begin. Waar verreweg de meeste versterkers het gebalanceerde signaal na binnenkomst direct terugbrengen naar een enkel (single ended) signaal blijft Ayre van voor tot achter gebalanceerd. In ieder Ayre product lopen per kanaal dan ook twee audiosignalen het non-inverted én inverted signaal. Je zou dus kunnen zeggen dat een Ayre versterker niet 2 maar 4 audiokanalen behandeld. Trouw aan het principe bewandelen deze signalen alle schakelingen compleet spiegelbeeldig. Ongelooflijk complex en ontwerp intensief maar -mits zorgvuldig uitgevoerd- ook bijzonder effectief. De gebalanceerde schakelingen zijn namelijk minder gevoelig voor imperfecties van de voeding doordat nadelige effecten als ruis en storingen zich veel sterker uitmiddelen. Een kracht die zich bij Ayre Acoustics tot en met de luidsprekerklemmen voortzet.
FEEDBACK
Ayre visie op Feedback is misschien wel het meest interessant. Hier komt het namelijk vooral aan op gevoel. Hoe echt klinkt het gereproduceerde geluid. De taak is immers simpel: het onvervormd en ongehinderd versterken van het audiosignaal zonder iets toe te voegen of weg te laten. Charles Hansen, oprichter van Ayre Acoustics zocht jaren naar de code voor dit ideaal maar ondervond altijd een bepaalde onnatuurlijkheid die hem het gevoel gaf naar hifi te luisteren, niet naar muziek. Het antwoord zat voor hem in timing. Processen die de werking van een versterker proberen te controleren nadat er een verandering heeft opgetreden, de feedback lus. Hieruit ontstond misschien wel het sterkste dogma van Ayre Acoustics: Een audioschakeling zonder global-feedback klinkt beter. Ayre Acoustics ontwikkeld al haar producten daarom volledig discreet om zo elke stap in de schakeling te controleren en een feedback vrije schakeling mogelijk te maken. Net even anders dus, typisch Ayre Acoustics.
AYRE ACOUSTICS
Impressie van de line-up
AYRE ACOUSTICS EX-8
AYRE ACOUSTICS QX-8
AYRE ACOUSTICS KX-5 TWENTY
AYRE ACOUSTICS VX-5 TWENTY
AYRE ACOUSTICS AX-5 TWENTY
AYRE ACOUSTICS QX-5 TWENTY
AYRE ACOUSTICS MX-R TWENTY
AYRE ACOUSTICS KX-R TWENTY
Official BeNeLux Distributor